Scinet.cz » Internet, IT/Počítače, Telekomunikace

Twitter začíná podporovat hlasové hovory

18.9. 2009, Oldřich Klimánek

Počínaje dneškem je na sociální síti Twitter dostupná nová funkce: kontakty si mezi sebou mohou zdarma volat. Háček je v tom, že stejně jako textové zprávy i hlasové hovory budou spíše krátké – v trvání ekvivalentní délce tweetu – a hlavně je nutné mít účet u poskytovatele hlasové služby.

Služba je zatím v beta verzi a dostupná jen vybraným uživatelům.

Podporu hlasu do sítě Twitter poskytla kalifornská firma Jajah, která na trhu působí jako VoIP operátor. Hlasovou službu spustila pod názvem Jajah@call. Ta uživatelům Twitteru umožňuje bezplatné hovory v maximální délce dvou minut. Nejde o hlasové vzkazy, jak se spekulovalo dříve, ale o plnohodnotné obousměrné hovory.

Podmínkou uskutečnění hovoru je, že oba účastníci musí být uživateli nejen Twitteru, ale musí mít rovněž své účty u Jajah. Další podmínkou je, že volaný účastník musí mít v kontaktech Twitteru volajícího (musí být jeho follower). Jak společnost Jajah uvádí ve své tiskové zprávě, volání (jeho inicializace) by mělo fungovat na všech platformách, v počítačích i mobilních telefonech.

Telefonování probíhá tak, že jeden z uživatelů na Twitter pošle status ve tvaru „@call @jmeno“, kde @jmeno je uživatelské jméno volaného na síti Twitter. „Poté vám začne zvonit telefon a dojde ke spojení hovoru. Všechny detaily kontaktu budou privátní, takže jajah@call můžete použít, aniž byste někomu sdělili své číslo,“ vysvětluje Jajah ve svém prohlášení. „K volání nejsou potřeba sluchátka s mikrofonem, nic nemusíte stahovat, nic instalovat a nic vám neúčtujeme. Použijete jen ten telefon, který už máte.“

„V zásadě tím Twitter získává funkci podobnou Skypu,“ uvedl pro Computerworld Dan Olds, analytik ze společnosti Gabriel Consulting Group. „Určitě jde o silné rozšíření této platformy, ale pouze dvousměrná, osobní povaha této funkce je poněkud odlišná od současného modelu Twitteru,“ pokračuje Olds a dodává: „Jestliže se ujme, její další vývoj by mohl uživatelům Twitteru umožnit volat všem, kteří odebírají jejich tweety. To by jim jistě hodně usnadnilo do éteru vysílat to, co si kdo zrovna myslí a co dělá, aniž by se člověk musel otravovat se psaním. Na tohle se určitě bude myslet a možná to bude známka apokalypsy.“

Twitter není jedinou sociální sítí s možností hlasových hovorů. Už tento týden se objevily zprávy, že hlasová komunikace by se mohla stát součástí Facebooku. Americká společnost Vivox totiž oznámila, že její inženýři pracují na aplikaci, která by umožnila rozhovory nejen mezi jednotlivými uživateli, ale taky mezi členy skupin.

„Když kromě Twitteru chce tutéž funkci přidávat i Facebooku, vypadá to, že sociální sítě se znenadání přesouvají ze psaní na hlasovou komunikaci,“ uvedl Olds. „Tyto nové mechanismy se sice budou používat, ale hlas asi většina uživatelé nebude považovat za nezbytnou funkci.“

Pravda je ta, že kromě komunikačního programu Skype se ve světě vlastně neujala žádná další hlasová služba. Ne v takovém měřítku. I když před Skypem hlasovou komunikaci umožňoval Windows Messenger, a to včetně videohovorů, žádnou velkou díru do světa neudělal. Popularita videa a hovorů u jeho nástupce, Windows Live Messengeru, není ani dnes nijak velká, přestože počet uživatelů této sítě není zanedbatelný. O volání s podporou videa se pokusil i Google v rámci své freemailové služby Gmail, ale ani tato funkce zatím nevypadá pro uživatele dost lákavě na to, aby se kvůli ní zbavili Skypu.

Oldřich Klimánek

Vydavatel serveru Scinet.cz.


VLOŽIT KOMENTÁŘ

Vypršel časový limit. Prosím, obnovte kontrolní otázku pomocí tlačítka napravo.