Scinet.cz » IT/Počítače, Kavárna, Komentáře

Když díky Linuxu klesá cena Windows

23.6. 2009, Oldřich Klimánek

Že Linux má na osobních počítačích nízký tržní podíl, je známá věc. Stejně je na tom i bezplatný balík kancelářských aplikací OpenOffice.org, který se z hlediska statistiky těší stejné neoblíbenosti. V tom bude asi každý zarytý linuxový fanda souhlasit s každým zarytým fandou Windows. Jenomže…

Statistika jsou pouhá čísla, která mohou mít mnoho interpretací. Aspoň v této oblasti. Jestli je pro někoho měřítko kvality a oblíbenosti Windows to, že tomuto systému celosvětově patří nějakých 90 % trhu ― a právě naopak, že je to znamení neoblíbenosti Mac OS X, Linuxu či jiných systémů ―, budiž. Potom údaj, že 100 % lidí jednou umře, dělá ze smrti ten vůbec nejoblíbenější a nejžádanější artikl.

Kterak klesly ceny OEM Windows

Notoricky známý fakt, jenž je často opomíjen, je, že Windows se mezi uživatele šíří hlavně OEM kanálem, tedy s novými počítači, na kterých je tento systém už předinstalován.

OEM kanál se ale před nějakými dvěma roky, rokem a půl otevřel i Linuxu. Nejprve to byly firmy jako Dell nebo Lenovo, jež své notebooky začaly prodávat s Ubuntu a SUSE Linux ― poté na trh vpadly netbooky a to Linuxu opravdu začaly žně. Výrobci chrlící malinké přenosné počítače do nich instalovali totiž výhradně linuxové distribuce.

V půlce loňského roku Linuxu na netboocích patřilo 90 % trhu, Windows XP zbylých 10 %. Dnes je situace jiná, ale tehdy Microsoft poznal, že něco je špatně. (Na toto téma více například v článku Microsoft, Linux a tak trochu lži).

Stále sílící prodejnost netbooků se odvíjí od jedné zásadní skutečnosti: netbooky jsou levné. A když prodáváte netbook za řekněme 300 dolarů (u nás jsou ceny bohužel mnohem vyšší) a vedle ho mají třeba za 240 dolarů, můžete přijít o kšeft. A také že Microsoft o kšeft přicházel.

I když Linuxu na osobních počítačích patří zhruba nějaké to jedno nebo dvě procenta, jeho přítomnost na trhu s netbooky zamávala neskutečným způsobem s cenami licencí Windows. Přitom Linux na netboocích se na celkovém podílu Linuxu ani nikterak zásadně neprojevil. I těch počátečních „pár milionů“ kusů netbooků, které se s ním prodávaly, znamenalo to, že Microsoft přišel o možnost příjmů v řádů desítek milionů dolarů (nebo víc).

Jinými slovy, když v určitém segmentu trhu zničehonic Microsoftu vyrostla konkurence, najednou bylo možné Windows zlevnit: licenční poplatek za OEM verzi Windows klesl z nějakých 50 nebo 60 dolarů na 15 dolarů, dnes necelých 300 korun. To je mimochodem méně než desetina doporučené maloobchodní ceny. (Malá odbočka: Nejen Evropská komise honí Microsoft. Naposledy s ním antimonopolní řízení ukončil stát Mississippi, který mu „vypsal účet“ na 100 milionů dolarů ― Microsoft tím potrestal za to, že zneužívá svého monopolního postavení a předražuje software.)

Za pár let se změnilo hodně

Netbooky se ale jen jedním segmentem trhu, kde Microsoft musel čelit konkurenci a reagovat snížením cen. V jiných oborech tohle bereme za normální znak soutěže, v této oblasti IT nás to překvapuje.

Zraje i kancelářský balík OpenOffice.org a s ním i komerční StarOffice. A Google nabízí zdarma svou webovou kancelář. O ni sice šéf Microsoftu Steve Ballmer řekl, že je primitivní a lidé ji nepoužívají, ale zároveň prohlásil, že konkurenci cítí v OpenOffice.org a StarOffice. Dokladem toho budiž i ten fakt, že v minulém roce znenadání klesly ceny MS Office 2007. Kdo by si před lety pomyslel, že balík takových kancelářských aplikací si uživatel domů pořídí za zhruba 1 500 Kč? (Dobrá, pro komerční použití jsou MS Office stále drahá, ale přesto se s cenami začíná hýbat.)

Microsoft v posledních letech ztrácí i jindy své neochvějné postavení mezi operačními systémy. Na desktopech v USA spadl pod 90 % už loni v listopadu, přitom v listopadu 2006 mu patřilo 94 %. Dnes je Windows na 87,75 % počítačů s přístupem na internet. Naopak stoupá jak Mac OS X, tak Linux. Co se týče serverů, tak výzkum provedený v létě loňského roku ukázal, že na Linuxu funguje 70 % českých webových serverů.

Na webu je situace pro redmondského žraloka ještě složitější. Že Microsoftu na konci tisíciletí a během počátku toho nového ujelo několik vlaků, nemá cenu dokola omílat. Snahy si vylepšit pozici na webu koupí Yahoo jsou zatím marné, Live.com se neprosadil a o Bingu tak brzy vynášet soudy je nesmyslné. Ale Microsoft do jeho vývoje chce investovat velké částky.

Bylo by asi hloupé tvrdit i to, že Microsoft několik let jen spal ― ale zkrátka „něco bylo špatně“. Internet se rozšířil mezi lidi ohromnou rychlostí a web se za pár let dostal někam, kde ho Microsoft ani náhodou nečekal.

Microsoft mezi roky 1990 a 2001 vydával jeden nový produkt za druhým. Každý rok uvedl na trh alespoň jednu novou verzi operačního systému (s výjimkou roku 1997) a také webového prohlížeče Internet Explorer. Poté dlouho, dlouho nic.

vyvoj_windows_od_roku_1990

Zatímco mezi lety 1995 a 2000 na trh uvedl sedm operačních systémů (!) a šest nových verzí Internet Exploreru, za stejnou dobu od uvolnění Windows XP a Internet Exploreru 6 vyšly pouze Windows Vista (osobní počítače), Internet Explorer 7 a jeden systém pro servery.

V těchto hluchých letech začaly vznikat uživatelsky přívětivé linuxové distribuce, které si začaly nacházet své místo na osobních počítačích, a dotáhly to až na populární netbooky, Apple chytl druhý dech, nastartoval se prodej Macintoshů a dodnes se mu podařilo ovládnout různé segmenty trhu s rozličnými populárními výrobky a službami; Google vyrostl v obrovský moloch ovládající webové vyhledávání a online reklamu… a výčet různých zásadních změn by mohl pokračovat. Mezi tím vším Microsoft vydal jeden operační systém pro osobní počítače, jeden webový prohlížeč…

vyvoj_internet_exploreru

Když před pár lety vznikal například Firefox, projekt budil svým cílem úsměvy. Sesadit z trůnu Internet Explorer, který díky bundlování do Windows zničil kdysi majoritní Netscape a kterému patřilo skoro 100 % trhu, znělo směšně. Po několika letech je ale vše jinak ― například v Evropě podle společnosti StatCounter činí podíl Internet Exploreru 46 %, Firefoxu 39 % (v USA 56 % vs. 32 %).

Nastává v tomto směru dekáda zdravého konkurování, a tak i potřebných inovací?

Oldřich Klimánek

Vydavatel serveru Scinet.cz.


VLOŽIT KOMENTÁŘ

Vypršel časový limit. Prosím, obnovte kontrolní otázku pomocí tlačítka napravo.