Netbooky mění trh s PC. Zásluhou operátorů a rychlého mobilního internetu
Zpráva analytické společnosti Canalys uvádí, že rapidní růst trhu s netbooky je zásluhou telekomunikačních operátorů. Analytici předpovídají, že letos by netbooky měly mít „hluboký dopad“ na PC průmysl.
Ve zprávě stojí, že jen za polovinu letošního roku se globálně prodalo 13,5 milionu kusů netbooků. To je skoro tolik, kolik jich bylo prodáno celkem za loňský rok. Analytici velkou zásluhu za růst v tomto segmentu trhu dávají telekomunikačním operátorům. Ti je totiž stále častěji nabízejí za snížené ceny v balíčcích s datovými tarify. Zpráva uvádí, že netbooky nabízí už kolem padesáti operátorů.
Canalys netbooky označuje za jediný segment trhu s osobními počítači, který letos zaznamenává růst a který si získává i stále větší pozornost spotřebitelů. A výrobci PC jsou kvůli konkurenčnímu boji nuceni stále snižovat ceny. Právě nízké ceny a mobilita jsou pro uživatele stěžejními faktory.
Za hlavní změnu na trhu s PC analytici označují právě příspěvek telekomunikačních firem. Netbooky totiž s úspěchem kopírují obchodní model projede mobilních telefonů – dotované netbooky se ve spojení s datovými službami prodávají nadmíru dobře.
Canalys zmiňuje masivní marketing operátorů, díky čemuž se netbooky dostávají do povědomí široké základny spotřebitelů. Podle analytiků nebylo osobním počítačům nikdy v reklamách věnováno tolik místa. Výrobci PC a operátoři tvoří dokonale fungující symbiotický systém: příjmy se zvyšují operátorům i výrobcům počítačů. Canalys jasně říká, že výrobci netbooků, kteří s telekomunikačními firmami nenavázali partnerství, přicházejí o skvělou šanci jak prorazit.
„Výrobci počítačů, kteří nepatří do takového telekomunikačního kanálu, přicházejí o velice cenné reklamní příležitosti.“
Tim Coulling, analytik z Canalys, jako příklad uvádí společnost Samsung. Ta má dohody s více než polovinou telekomunikačních firem v Evropě, které prodávají netbooky s datovými tarify. A Samsung z toho dokonale těží, protože prodejnost jeho přístrojů zásadně vzrostla.
Na druhou stranu tradiční lídři na trhu s notebooky, jako je Lenovo, Toshiba, Sony nebo Fujitsu, ani nestihli postřehnout, jak se kolem nich trh mění – všechny firmy dohromady dodatečně podepsaly dohodu s méně než desíti operátory, uvedl Coulling.
V České republice i přes první vlaštovky se však netbooky zas tak hlasitým reklamním artiklem nestaly. Je smutné, že největší reklamu malým notebookům dělal firma na sekačky a ne žádný mobilní operátor. Problém je v tom, že netbooky podobně jako iPhone se v zahraničí prodávají společně s tarify 3G připojení. Tomu však v Česku zatím pšenka nekvete, i když v poslední době operátoři hlásí plánování jejich rozvoje.
Nicméně v ostatních státech byznys kolem netbooků operátorům pomáhá s ohledem na investice do vývoje mobilní sítí další, 4. generace označované jako LTE, která dovoluje mnohonásobně vyšší rychlosti než 3G (řádově stovky megabitů za sekundu oproti stovkám kilobitů či jednotkám megabitů za sekundu).
Oldřich Klimánek, Scinet.cz pro Computerworld
VLOŽIT KOMENTÁŘ