Po slibném startu zase pád. Vyhledávač Bing už lidi nezajímá
Společnost Microsoft počátkem června spustila svůj nový vyhledávače Bing.com. Velký mediální ohlas a reklamní masáž vyvolala mezi lidmi zvědavost, jenomže prvotní nadšení ze statistických čísel zchladily výsledky dalších dní. Bing.com vlastně konkurenci z koláče neuzmul žádnou viditelnou část, byť se zdálo, že vše bude jinak.
Bing.com opravdu zaznamenal raketový nástup a spousta lidí mu předpovídala úspěch ― během chvíle předběhl Yahoo a v USA se pyšnil podílem 15,64 % (StatCounter). Některé komentáře v médiích a z blogosféry vyjadřovaly uspokojení nad tím, že Googlu konečně roste konkurence, některé zašly až tak daleko, že opět nahodily téma příchodu „Google killer“, tedy dalšího vyhledávače, který (konečně) zničí Google nebo aspoň zásadně sníží jeho dominantní postavení.
„Šéf Microsoft Steve Ballmer se nechal slyšet, že Microsoft chce mít druhý největší vyhledávač během pěti let. Když zkrachovala jednání o odkoupení Yahoo za 40 miliard dolarů, vypadá to, Microsoft díky spuštění Bingu svého cíle dosáhl mnohem rychleji a levněji, než sám čekal,“ píše se například v tiskové zprávě StatCounter, která překvapivé statistické výsledky přinesla.
Skoro vůbec se ale neobjevily články (nebo já žádný takový nečetl), které by měly střízlivé závěry či střízlivé autory. A totiž že vysoký podíl Bingu je prozatímní záležitostí.
Microsoft si dal záležet, aby o Bingu slyšela spousta lidí, připravil televizní spoty a do reklamy se rozhodl investovat spousty peněz. Proslýchá se, že celkové náklady na propagaci Bingu se pohybují kolem 100 milionů dolarů (skoro 2 miliard korun). Že vyhledávač vzbudí mezi lidmi zvědavost, bylo více než jasné, navíc když jde o produkt veleúspěšné firmy.
Na rozřešení otázky, zda si Bing udrží své postavení a bude dále stoupat ke hvězdám, jsme ale nemuseli čekat příliš dlouho. Při pohledu na statistiky z dalších dní ― od doby, kdy Microsoft předběhl v podílu Yahoo ―, totiž bylo jasno. Bing nezaujal. Zda se Bing později ocitne na vyšších příčkách, nemůžeme vědět, ale teď to vypadá, že splaskla další velká mediální bublina a čekání na „Google killer“ pokračuje.
Velkolepý start na druhé místo
Na obrázku níže vidíte vývoj podílu Bingu mezi vyhledávači na území Spojených států měřený od startu Bing.com. Posun na druhou příčku byl opravdu úžasný.
Bing největší růst zaznamenal právě mezi 3. a 4. červen, na kdy bylo oznámeno jeho spuštění ― ze dne na den se jeho podíl zvedl o skoro 90 % a dosáhl hodnoty 15,64 %, čímž překonal Yahoo s podílem 10,32 %. Senzace byla na světě. Když si odmyslíte druhou část grafu, nikdo v tu chvíli nemohl tušit, jestli Bing bude nadále stoupat a uzme pro sebe ještě větší prostor. Kdo v to věřil a Microsoftu i fandil, musel být záhy ale zklamán. Propad jeho podílu nastal okamžitě.
Příštího dne klesl o 57 %, o 5,69 procentního bodu, na 9,95 %. Pokles pokračoval a za pár dní se dostal už pod 5% podíl, což je hodnota, na níž začal, a která jde vlastně na vrub uživatelům Live.com, ze kterého vznikl.
Graf navíc ukazuje, že s výjimkou špičky neuzmul skoro nic Yahoo, pouze Googlu, Yahoo si své uživatele tedy jakžtakž drží dál.
V celosvětovém měřítku tomu samozřejmě bylo stejně, vývoj se držel totožné šablony. Ve špičce se Bing ocitl na hodně 5,56 % a sklouzl na 2,6 %, což je skoro polovina toho, co v globálním měřítku patří vyhledávači Yahoo.
Pro zajímavost se můžeme podívat i k nám. Podíl Bingu je zde pochopitelně mnohem nižší (navíc u nás Bing funguje stále jako převlečený Live.com), ve špičce činil 0,65 %. Statistiky StatCounter pro Českou republiku jsou zajímavé z jiného důvodu, a sice že ukazují, že nejpoužívanějším vyhledávačem s asi 80% podílem je Google, kdežto Seznamu patří zhruba 16 %. Domácí statistiky přitom léta hovoří o pravém opaku. Rozdíl je dán tím, že StatCounter měří hlavně zahraniční weby, ne ty česky psané.
Windows 7 i iPhone stíhají Linux
Ve zbytku článku si obligátně povíme něco o vývoji podílů webových prohlížečů a operačních systémů. Jak už to tak bývá, měsíční čísla nikdy neukazují zásadní změny ― Windows tak zůstávají stále nejpoužívanějším operačním systémem na osobních počítačích, podle údajů NetApplications jim patří 87,75 % (květen 2009, i nadále), z čehož stále nejrozšířenější jsou fousaté Windows XP (61,54 %). Sice pořád jasně vládnou, ale jejich podíl už několik let klesá. Ve srovnáním se stejným obdobím před dvěma lety jejich se podíl snížil o 5,53 procentního bodu.
V pořadí druhý systém Mac OS má podíl 9,81 %, jenž roste právě na úkor Windows; před dvěma lety jej používalo 6 % online uživatelů (za dva roky nárůst o 56 %). Hodně vzadu stojí třetí Linux s podílem 0,99 %, ve stejném období před dvěma lety podíl činil 0,43 % (nárůst uživatelů o 130 %).
Co se operačních systémů týče, za pozornost stojí ještě další dvě věci. Za prvé podíl telefonu iPhone, který k brouzdání po webu použilo 0,60 % všech uživatelů internetu, čímž se blíží podílu Linuxu na desktopech, navíc když k tomu připočteme 0,15 % patřícím iPodu, máme pro dvě přenosná zařízení firmy Apple celkem 0,75 % (ve většině textu hovoříme o „desktopech“, což vzhledem k těmto dvěma číslům není správné, ale jde o čísla pořád malá a výsledky neovlivňující).
Druhou zajímavostí je podíl ještě nevydaných Windows 7. Současně oficiálně dostupné dvě verze (Beta a RC) si společně s dalšími uniklými sestaveními našly cestu k 0,42 % online uživatelů, což je vzhledem k podílům Linuxu a iPhonu velice slušné. Největší skok nastal od dubna, kdy Sedmičkám patřilo 0,24 % (bude to nejspíše tím, že v polovině května vyšla RC verze, „kandidát na finální vydání“).
Internet Explorer vs Firefox. V Evropě jde to tuhého
Internet Explorer je pořád webovým prohlížečem číslo jedna. Podle statistik NetApplications jej používá 65,50 % online uživatelů (necelých IE 6 17 %, IE 7 40,83 % a nejnovější IE 8 6,85 %). Druhý je Firefox (22,5 %) a třetí Safari (8,43 %), jehož podíl je dán hlavně rostoucí oblibou počítačů Macintosh, ale i stále se zkvalitňujícími verzemi pro Windows.
Čtvrtá příčka patří Googlu a jeho Chrome, které si kupodivu mezi uživateli moc obliby nezískalo (1,8 %). Opera se (zejména tedy za mořem) stále nemůže prokousat ani přes jedno procento (patří ji 0,72 %), dokonce ji předběhl již dlouho neexistující Netscape (0,74 %).
Světové statistiky StatCounter podávají velice podobné výsledky ― jenomže čistě v Evropě je to trošku jinak. Internet Explorer sice i na našem kontinentu vede, ale jen se 44,06 % (7. června). Na paty mu dýchá Firefox se 40,16 %, čímž se bitva těchto prohlížečů značně vyrovnává.
Podstatně lépe je na tom i třetí Opera (9,36 %), kdežto Safari si našlo místo jen u 2,55 % uživatelů, což je méně, než má Chrome (2,77 %).
Bing, či nebing?
Na samý konec článek jen několik posledních slov o Bingu. Kdo jej zkusil, poznal, že Bing není Google (pro přepnutí na opravdový Bing si v nastavení vyberte jako zemi Spojené státy). Snaží se být interaktivní, sám ví, co je pro uživatele nejlepší ― nabízí mu rovnou určité výsledky, které by ho měly/mohly zajímat. Microsoft má pro název tohoto vyhledávače sice jiné vysvětlení, ale (shodou náhod?) Bing je akronymem Bing Is Not Google (Bing není Google).
Hodně lidí by sice řeklo, že je to spíše akronym pro Bing Is Not Good (Bing není dobrý), ale to se o něm nedá říct. Hlavně proto, že neexistuje absolutní měřítko pro to, co v oblasti vyhledávání je a není dobré. Každému vyhovuje něco jiného. A je zde otázka zvyku ― i kdyby Bing podával stejné nebo relevantnější výsledky než Google, není vůbec jisté, zda by jej uživatelé používali. Zvyk je zvyk; byť třeba Google vládne světu, v Česku má malý podíl ― lidé prostě pořád upřednostňují domácí Seznam, i když nepodává takové kvalitní/bohaté výsledky jako Google (opět ale: „jak pro co“, mohli byste namítnout). Proč by pak měli přecházet na Bing? (Uživatelé Seznamu jej vlastně budou používat pro zahraniční vyhledávání, Seznam jej v létě do sebe integruje.)
Jedna mediální bublina kolem Google killeru už nedávno splaskla. Možná si vzpomínáte na Cuil.com, jenž byl médii prezentován jako „vyhledávač ještě lepší než Google“. Ono čekání na takový vyhledávač je už opravdu jako čekání na Godota.
A stejně i Cuil si v prvních okamžicích získal měřitelný podíl na trhu ― opět díky mediálnímu poprasku. Jenomže po pár dnech zmizel. Úplně. Spuštěn byl v červenci minulého roku a už v září na měřácích svítilo: 0 %. Dnes jeho podíl nikdo už ani nikdo ne(z)měří. A když se podíváme na podíly vyhledávačů přes spuštěním Bingu, Microsoft si (zatím) vlastně vůbec nijak nepolepšil.
VLOŽIT KOMENTÁŘ